#Beursgang Twitter: een oppervlakkige vergelijking met haar ‘sociale’ voorgangers

door:
Na de dramatische beursgang van Facebook 17 maanden geleden is het nu de beurt aan berichtendienst Twitter. De koers van Facebook heeft inmiddels de weg omhoog gevonden en is sinds juli verdubbeld. Dit neemt echter niet weg dat het aandeel de eerste 13 maanden ver onder de waarde van de beursgang heeft gelegen. De zakelijke netwerksite LinkedIn, welk in 2011 al de beursgang doormaakte, kende daarentegen een betere start door binnen zeer korte tijd een stijging van 100 procent te noteren waarna de koers stabiliseerde om vervolgens sinds januari een stijging door te maken van (nogmaals) meer dan 100 procent. Zijn deze positieve koersresultaten een goede indicator voor wat Twitter ons gaat brengen?

De hedendaagse groeigigant Twitter moet de dramatische beursgang van Facebook doen vergeten want Twitter is hét bedrijf dat sinds 2010 van 200 werknemers naar de hedendaagse 2000 is ‘geschoten’. De onderneming die in het eerste half jaar van 2013 haar opbrengsten zag groeien tot 254 miljoen dollar, daar dit een groei impliceert van meer dan 100 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De berichtendienst welk inmiddels 218 miljoen actieve gebruikers kent, een groei van 44 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit moet toch gaan lukken? Dit aandeel wordt een goudmijn! Of toch niet…

Het grote verschil met de andere social media, is dat Facebook - wellicht te groot voor een vergelijking met een waardering van 100 miljard dollar tegen de 12 miljard dollar van Twitter - en LinkedIn met een waardering van 4,25 miljard dollar, is de winstgevendheid. Zowel Facebook als LinkedIn maakte ten tijde van de beursgang winst, zie bijvoorbeeld de 102 miljoen dollar winst die LinkedIn destijds maakte. De ‘goudmijn’ Twitter heeft in zijn bestaansperiode nog nooit winst gemaakt. Sterker nog, het verlies neemt toe! In de eerste zes maanden van 2013 maakte Twitter 69,3 miljoen dollar verlies, vorig jaar was dat verlies nog 49,1 miljoen dollar. Hierbij dient toegegeven te worden dat een jonge onderneming die een dergelijke groei doormaakt wel eens meer uitgeeft dan er binnenkomt met als doel de groei te stimuleren, maar het wordt nu serieus tijd om uit te vinden hoe ze met deze dienst geld kunnen verdienen. Daarbij komt nog dat de explosieve groei van gebruikers lijkt te stagneren. Dit blijkt onder meer uit de afname van de gebruikersgroei op mondiaal niveau. Het afgelopen jaar heeft Twitter 7 procent nieuwe gebruikers gekregen tegenover 18 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Dit zijn stuk voor stuk zorgwekkende feiten voor een bedrijf dat naar de beurs gaat met een waardering van 28 keer haar omzet. Hierbij vraag ik mij openlijk af welke beleggers er in dit aandeel zullen stappen en hoe, of beter gezegd, wanneer deze belegger ooit dividend zal ontvangen.

Dit blog complementeer ik met een, door mij gesteunde, uitspraak van RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra: Ik wens beleggers een goede belegging toe, maar ik zou oppassen.