Peperdure taxiritjes stadsbestuurders

door:
Bijna 500 euro taxikosten voor een vergadering in Deventer. Of bijna 800 euro voor een ritje voor het hele college naar Zaandam. De vier bestuurders van stadsdeel Amsterdam Noord kijken niet op een euro meer of minder.

Vorig jaar declareerden ze voor 38.000 euro aan taxikosten. Daarvoor huren ze een bedrijf in dat zich richt op het vervoer van directievoorzitters. Het taxibedrijf IDS Quality Driving brengt daar 55 euro voor in rekening. Soms maken de bestuurders die rit 3 keer per dag: kosten 330 euro. Als er tenminste niet gewacht moet worden, want dan loopt de teller verder op. IDS Quality Driving is extreem duur in vergelijking met concurrenten. Het ritje van stadskantoor naar de Stopera, van 5 kilometer, kost twee tot drie keer meer dan bij andere taxicentrales. Maar volgens de gemeente zijn goedkopere alternatieven er niet. Ondanks de bezuinigingen, lijkt het bestuur niet van plan om het beleid te wijzigen. De voorlichter laat schriftelijk weten dat het openbaar vervoer of eigen auto meer tijd kost. In de eerste 8 maanden van dit jaar is er voor 23.000 euro gefactureerd. Hier vind je een aantal opmerkelijke declaraties:

25 januari 2012: Bestuur gaat met 2 taxi’s naar Zaandam en stopera.

77 kilometer (retour)

2 x 6,5 uur chauffeur

Kosten: 775 euro


4 juni 2012: Wethouder Post heeft afspraak in Deventer

230 kilometer (retour)

6,75 uur chauffeur

Kosten: 498 euro


4 maart 2013: Wethouder Post heeft meerdere afspraken in het Stadhuis:

6 ritjes a 55 euro

1 uur wachttijd 45 op de Stopera

375 euro taxikosten


1 april 2013: Wethouder Diepeveen heeft afspraak in Purmerend

56 kilometer (retour)

4,24 uur chauffeur

Kosten: 211 euro

Vorige maand ontstond er ophef over het declaratiegedrag van het bestuur van het Stadsdeel Amsterdam Noord. Hun declaratiegedrag werd vergeleken met dat van hun collega’s in stadsdeel Zuidoost. Zij declareerde vorig jaar 10.000 euro aan taxikosten.Bij stadsdeel Zuidoost worden ritten buiten de stad in principe met het openbaar vervoer of eigen vervoer gedaan, en niet zoals in Noord met de taxi.

De hoge taxikosten leiden bij verschillende oppositiepartijen in de deelraad tot grote verontwaardiging, maar de raad kan weinig uitrichten. In de plaatselijke verordening staat dat de bestuurders voor zakelijke reizen de beschikking hebben over een (ingehuurde) dienstauto met chauffeur.

De Amsterdamse jongerenafdeling van de VVD is boos over deze hoge declaraties, zij vindt dat de bestuurders zijn doorgeslagen in hun declaratiegedrag en wil de vier stadsbestuurders een tweedehands fiets aanbieden. Met onze investering kunnen we voor vele duizenden aan belastinggeld besparen, aldus Joris Zevenbergen van de Jongerenorganisatie Vrijheid en Democratie (JOVD). Volgens de JOVD gaat het om kleine afstanden, die prima te fietsen zijn. De meeste taxiritjes van de stadsdeelbestuurders zijn in en rond Amsterdam Noord. De jongeren vinden Amsterdam bij uitstek een fietsstad. De JOVD hoopt dat de bestuurders de fietsen willen aannemen en voortaan gaan trappen. Maar volgens een woordvoerster van Amsterdam Noord houden de bestuurders zich aan de richtlijnen voor het gebruik van taxis voor dienstreizen

Een ander vervoersbedrijf in Amsterdam springt handig in op de commotie die is ontstaan. De rest van deze maand kan iedereen zich vanaf Stadsdeelkantoor Noord gratis per luxe taxi laten vervoeren. Het vervoersbedrijf hoopt hiermee de gedeclareerde vervoerskosten van het stadsdeel te verlagen, maar wel dezelfde luxe service te leveren die de bestuurders gewend zijn. Alle ritten vanaf het Stadskantoor worden door het bedrijf tot een bedrag van 55 euro vergoed.